Morális válság, bűnhődés-történet, bosszú, korrupció vagy a kapitalizmus kritikája? Dürrenmatt Az öreg hölgy látogatásában ezernyi kérdést tesz fel, társulatunk pedig az előadással ezekre válaszol, vagyis ha nem is ad, mert nem adhat pontos választ, gondolkodásra késztet.
Címszereplőnk (Tóth Ildikó) kegyetlen társadalmi kísérletbe vágja a fejszéjét. Visszatér szülővárosába, Güllenbe, hogy a régen elszenvedett igazságtalanságért bosszút álljon. Jobban mondva, megvegye az igazságát. Alfred Ill (Gáspár Sándor) ugyanis csúnyán elbánt vele, nem kevesebbet kér tehát hősünk a lezüllesztett várostól, mint hogy taszítsa ki magából a bűnöst, cserébe felvirágoztatja a vegetáló közösséget.
Alfred Ill pedig nem menekülhet sorsa elől, és egy idő után már nem is akar. Végül így tisztulhat meg megbocsáthatatlan bűnétől, persze a svájci mester, a szerző a problematika több rétegét is elrejtette a darabban, ahogy arra Gáspár Sándor is utal: "Dürrenmatt sok más mellett magát a kapitalizmust próbálja nagyon erőteljesen gonoszként, embertelennek beállítani. Mondhatnám a Kőmíves Kelemen-i közhelyet, Déva várát mégiscsak felépítették, és Kelemen feleségét beleépítették. Tehát ha innen nézem, akkor tulajdonképpen Ill még hőssé is válhat, és egy-két generáció után már senki nem fogja tudni, hogy itt mik történtek a háttérben. Mert a város virágzik, működik, az emberek boldogok, gazdagok, működik az élet, a kultúra, a kereskedelem. De ez egy nagyon összetett színdarab, az csak az egyik része ennek."
Hogy lesz-e feloldás, és ha igen miféle, az derüljön ki az előadásból, amit 2022. március 26-tól láthatnak a Vörösmarty Színház színpadán.
Fotó: Cserta Gábor