Vannak történetek, amelyeket minden korban el lehet, el kell mesélni. Ilyen az izgalmakban bővelkedő, szertelen humorral átszőtt, kiváló zenével megírt 56 csepp vér című musical, melynek bemutatója október elsején lesz Szikora János rendezésében. Az előadás jelmeztervezőjével, Kovács Yvette-tel beszélgettünk. Jelmezterveket is mutatunk!
Évek óta állandó jelmeztervezője vagy Szikora Jánosnak. Miben, hogyan tudjátok inspirálni egymást? Most, az 56 csepp vér esetében mit kért tőled?
K. Y.: Az 56 csepp vér kapcsán az elvárás felém a realizmus volt, a kor öltözködésének maximális leképezése. Mindig inspirál engem az a vizuális megközelítés, ahogy Szikora János viszonyul a rendezéseihez.
Hasonló a kérdésem Szendrényi Évával, az előadás díszlettervezőjével kapcsolatban is: az 56 csepp vér esetében miben segíti a jelmez a látványt?
K. Y.: Évával mindig egyeztetünk, mielőtt elkezdem tervezni a jelmezeket, mert a díszlet, a tér meghatározó a jelmezek szempontjából. A terveimet már a díszlet színéhez hasonló háttérrel készítem el, hogy előre látni lehessen, miként viselkednek majd a ruhák a térben. Jelen esetben a díszletben szereplő Sztálin-emlékmű szoborcsoportját vettem alapként. A szürkés háttéren homogén masszaként jelennek meg a kor szürkés színvilágú öltözetei, mintha az említett szoborcsoport figurái elevenednének meg. Ezzel ellentétben a darabban megrendezett jelmezbál harsány, színes kosztümjei kiemelkednek majd.
Milyen kialakult képed van ’56-ról, ehhez képest milyet tárt eléd a musical története? Ismerted korábbról a darabot?
K. Y.: Láttam a bemutatót a Sportarénában, valamint a darabból készült filmet is. Koromnál fogva 1956-ról könyvekből, filmekből tájékozódhattam csak, valamint egy-két családi történet kapcsán. A musical olyan heroikus értékeket fogalmaz meg, melyek példaértékűek egy nemzet számára.
Mi befolyásolt leginkább a jelmeztervezésben?
K. Y.: A tervezés során lényeges a korhűség, de még annál is fontosabb a vizualitás, a színpadi látvány összhatása. Figyelembe kell vennem a jelenet hangulatát, a szereplők alkatát, stílusát, személyes adottságait. A szituációt, amiben a szereplők megjelennek, a koreográfiát, amiben mozognak. Ezek összessége határozza meg a jelmezek milyenségét.
Honnan ragadtad meg Robi és Júlia jellemét, mi az, amit leginkább meg szeretnél mutatni belőlük az öltözetük által?
K. Y.: Nem véletlen a Romeo és Júlia párhuzam a két fiatal esetén. Legfontosabb számomra a koruk, mely meghatározó a történet szempontjából is. Leginkább a bennük lévő szabadságot, tisztaságot szeretném érzékeltetni. Ez nem jelent bonyolult ruhákat, inkább olyan apró, rafinált részleteket, melyek finoman érzékeltetik hovatartozásukat, érzelmi indíttatásukat.